Friday, September 23, 2011

Generasi Muda




Seorang pensyarah yang juga pendakwah bebas telah membuat satu kajian di universiti tempat beliau berkhidmat tentang masalah-masalah yang para pelajar sering fikirkan.
Beliau membuat kajian untuk melihat sejauh mana pelajar universiti atau lebih layak digelar pemuda mengambil berat masalah berkaitan umat Islam.
Rumusan hasil kajian beliau mendapati, hampir keseluruhan pelajar-pelajar tersebut tidak memikirkan apa yang dikehendaki oleh beliau.
Kebanyakan pelajar-pelajar lebih memikirkan masalah pekerjaan, cinta, keseronokan, bola, filem, permainan komputer, dan macam-macam lagi.
Masalah ini bukan hanya di universiti beliau sahaja, malahan keseluruhan universiti yang majoriti pelajarnya pemuda dan pemudi Islam.
Beliau membuat kesimpulan terhadap punca-punca para pelajar (pemuda) tidak mengambil berat masalah ini, antaranya:


Tidak terlaksananya undang-undang Allah S.W.T di tempat-tempat majoriti penduduknya beragama Islam. Lebih berpegang dengan undang-undang manusia.
Tetapi masalah yang lebih utama sekali ialah, pemuda sekarang lebih memikirkan tentang diri sendiri daripada memikirkan masalah umat yang kian lemah.

Setelah melihat kepada kajian beliau, jelas kepada kita satu perkara yang amat di khuatirkan iaitu:

Hilangnya perasaan menyertai bersama umat Islam di kalangan pemuda. Masalah ini merupakan masalah yang amat dikhuatirkan ke atas umat Islam.

Ini memerlukan rawatan yang amat serius untuk menyembuhkannya. Umpama pesakit yang mengalami kesakitan yang kritikal dan memerlukan rawatan yang rapi untuk sembuh.
Timbul satu persolan: Mengapa generasi muda tidak mengambil berat tentang isu besar terhadap umat Islam?
Secara jelas jawapannya: Tidak jelas di kalangan pemuda tentang tujuan hidupnya. Pemuda tidak mengetahui kitaran kehidupan mereka dan nilai mereka di dunia.

Kitalah pemuda...
Hanya jasad dan tubuh sahaja yang dewasa akan tetapi akal dan pemikiran masih kebudak-budakan.

Adakah kita pemuda masih tidak luput dari melakukan perkara yang kebudak-budakan?
Tidakkah sama antara berfikir kebudak-budakan dengan umur budak-budak?
Ataupun, bukankah hakikat kebudak-budakan ialah kebudak-budakan pada pemikiran dan kefahaman?
Jawapannya ada pada kita. Taariflah kebudak-budakan sebagaimana kita mahu...
Sebagai akhirnya, hayatilah sebuah hikmah dipetik dari kitab AYYUHAL WALAD – Imam al-Ghazali:
"Hiduplah sebagaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan mati, cintalah siapa yang kamu mahu sesungguhnya kamu akan berpisah dengannya, dan buatlah sebaimana kamu mahu sesungguhnya kamu akan ditanggungjawabkan."

-Artikel Iluvislam.com

No comments:

Post a Comment